Brev:
Mængde modermælkserstatning - nægter flasker om dagen
25. marts 2016
Alder:
9 mdr.
Mængde modermælkserstatning - nægter flasker om dagen
Kære Helen
Mange tak for svar på mine spørgsmål om dagplejestart. Det har givet mig noget at arbejde videre med, og jeg er sikker på, at vi nok skal klare det super med tiden:)
Jeg har et andet spørgsmål, der drejer sig om mængden af modermælkserstatning pr. døgn.
Min dreng bliver 9 mdr i næste uge, og jeg har svært ved at få flasker i ham. Han har indtil for lidt tid siden fået en før eftermiddagslur, en ved putning og en ved midnat. I alt blev det til mellem 600 og 700 ml + det i grød og mos. Men nu nægter han at tage i mod den ved midnat. Jeg plejede at kunne give ham den nærmest uden at han vågnede. Nu skriger han og bliver vældig ked når jeg tager ham op midt i søvnen og nægter at drikke noget, kniber munden sammen og vender hovedet væk. Så snart jeg lægger ham igen sover han sødeligt videre.
Ca samtidig er han også begyndt at nægte eftermiddagsflasken - eller drikke meget lidt af den. Har prøvet på andre tidspunkter af dagen, men han okser rundt og skal se og undersøge alt for meget eller også vil han bare op i barnevognen med det samme og sove. Nogle gange drikker han lige 50-60 ml., men så er det også det.
Det eneste tidspunkt flasken rigtig fungerer på er ved aftenputning. Der drikker han snildt 180-200 ml. Men det er jo ikke meget over en dag. Jeg kan ikke få ham til at drikke mme af kop - vand slubrer han til gengæld i sig som blev han betalt for det:-)
Ud over flaskerne får han en portion grød med hvad der svarer til 150 ml mme. Så i alt får han ca 330-350 ml pr døgn.
Han spiser godt til måltiderne og elsker at sidde med maden selv. Han vil kun mades når han får grød inden sengetid.
Dagen ser nogenlunde sådan ud:
6.15: vågner, leger og får tøj på
7.00: morgenmad (en grovbolle med smør og ost + lidt frugt eller bær, vand til)
7.50: afleveres i dagpleje i hverdagene....
8.30-9.00/9.30: formiddagslur
10.00: formiddagsmad (brød med frugt og ost og grønt)
11.30: frokost (rugbrød med diverse smørepålæg, grøntsager i stave, vand til)
13.00: tilbydes flaske inden lur, drikker måske 50-60 ml)
13.15-15.15: eftermiddagslur og hentes i dp i hverdagene
15.30/16.00: eftermiddagsmad (grødpandekage, knækbrød med ost, frugt og grønt, havrekiks og lignende
17.30: aftensmad (hvad vi får, og så kogte grøntsager til)
18.30: grød
20.00: flaske og puttes (180-200ml).
Sover til næste morgen.
Grøden har jeg indført efter han er begyndt at nægte midnatsflasken' og han spiser med stor appetit og velbehag. Jeg tænkte at jeg på den måde kunne få noget mme i ham når han ikke længere vil have den sidste flaske.
Nu er mit spørgsmål så: er det OK med den mængde han får? Skal jeg evt give jerntilskud eller andet for at sikre at han får det han skal have?
Han spiser godt og varieret og meget mad. Jeg sørger for at han hver dag får frugt, grønt, pasta/kartofler, groft brød, væske, kød, fisk og æg. Jeg vil så nødig til at made ham mere når han spiser så flot og meget selv og er så glad for det.
Han vokser i øvrigt som han skal også:-)
På forhånd tak for hjælpen og rigtig god påske!
Annette